
Kommunikationsavdelningen arbetar för att öka kännedomen om WWFs varumärke.
Avdelningen kommunicerar WWFs aktiviteter, målsättningar och resultat till utvalda målgrupper i specifika kanaler. Målsättningen är att öka målgruppernas kunskap och förmåga att minska sina ekologiska fotavtryck och bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Övergripande mål för verksamheten är att stärka WWFs varumärke, effektivisera WWFs opinionsbildning och utöka antalet kostnadseffektiva samarbeten för att nå en bredare målgrupp.
Kommunikationsavdelningen jobbar med att stärka WWFs närvaro i digitala medier, och arbetar aktivt med att utbilda och coacha talespersoner så medierna vill välja WWF att kommentera ämnen inom WWFs fokusområden.
Medarbetarna jobbar med press, sociala medier (Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Linkedin), WWFs hemsida (wwf.se), WWFs intranät, WWF Magasin, rapporter, broschyrer, varumärket, kommunikationskampanjer, företagskommunikation, Pandaklubben och Panda Planet för unga och mycket annat. Det innefattar också en hel del projektledning för kampanjer som Earth Hour och rapportsläppet för Living Planet Report.
Här finns bland annat kommunikatörer, projektledare, redaktörer, innehållsproducenter och pressekreterare.
Medarbetarna berättar
-
Jag har en egenkombinerad universitetsutbildning där jag läst information och kommunikation i Sverige och utomlands. Jag har alltså ingen examen från en specifik linje – men det har fungerat fint! Mitt första jobb var – hör och häpna – på dåvarande Statoil. Så jag har gjort en hållbarhetsresa gällande arbetsgivare! Sedan jobbade jag under många år inom byråbranschen som PR-konsult och fick massor av erfarenhet av olika sorters uppdrag. Mitt specialområde är projektledning och events. Jag ansvarar för stora kommunikationsprojekt, lanseringar och en hel del evenemang, exempelvis Earth Hour, lansering av Living Planet report, Fiskguiden, priser och utmärkelser. Och så planerar jag och utvecklar kommunikation och processer. ALLA på WWF Sverige bidrar till att göra gott för planeten. Oavsett om man är generalsekreterare, vaktmästare, biolog eller controller så bidrar alla på sitt sätt till att vi ska ha en frisk och sund planet som kan gå i arv till våra barn. Man får möjlighet att testa otroligt mycket roliga saker och utvecklas hela tiden tillsammans med väldigt kunniga och kompetenta kollegor. Vi har en väldigt bra sammanhållning, för vi strävar alla mot samma mål – en hållbar planet där vi lever i harmoni med naturen.
Cecilia Stenström
Senior Projektledare Kommunikation
-
I have a Bachelor’s in International Development Studies, and a Masters in Strategic Communication. Previous work experience includes having worked as an International Field Marketing Specialist, a PR Coordinator and former traineeships at WWF-Romania and UNFPA. My area of expertise is within Corporate Partnership Communications. I work as a Global Communication Manager for two of WWF’s transformational corporate partnerships, IKEA and H&M Group. Parts of this involves communicating on progress, success stories, and lessons learned across the different partnership projects/regions on the topics around cotton, climate, forests, water, and biodiversity. But also developing and implementing strategic and tactical communication plans for the partnership programmes, raising each partnership’s voice in high-level forums, the media, joint advocacy pushes to lead and inspire other companies to take joint action on initiatives. The best thing about working for WWF is the people. As a network organization, we interact often with staff from different offices and regions. Even if you only know people through emails, there's a real sense of community which I think is unique for such a large network.
Lisa Kenny
Kommunikatör Företagspartnerskap