Kommunikationsavdelningen arbetar för att öka kännedomen om WWFs varumärke.
Avdelningen kommunicerar WWFs aktiviteter, målsättningar och resultat till utvalda målgrupper i specifika kanaler. Målsättningen är att öka målgruppernas kunskap och förmåga att minska sina ekologiska fotavtryck och bidra till att bevara den biologiska mångfalden. Övergripande mål för verksamheten är att stärka WWFs varumärke, effektivisera WWFs opinionsbildning och utöka antalet kostnadseffektiva samarbeten för att nå en bredare målgrupp.
Kommunikationsavdelningen jobbar med att stärka WWFs närvaro i digitala medier, och arbetar aktivt med att utbilda och coacha talespersoner så medierna vill välja WWF att kommentera ämnen inom WWFs fokusområden.
Medarbetarna jobbar med press, sociala medier (Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Linkedin), WWFs hemsida (wwf.se), WWFs intranät, WWF Magasin, rapporter, broschyrer, varumärket, kommunikationskampanjer, företagskommunikation, Pandaklubben och Panda Planet för unga och mycket annat. Det innefattar också en hel del projektledning för kampanjer som Earth Hour och rapportsläppet för Living Planet Report.
Här finns bland annat kommunikatörer, projektledare, redaktörer, innehållsproducenter och pressekreterare.